Ozvěny
Nad spalovacími motory se, jak to vypadá, smráká, a to už nějakou dobu. Proč? Oficiálně pro výrazný podíl silniční dopravy na emisích oxidu uhličitého, tedy znečišťování životního prostředí. Proto nás teď čeká přechodné období, kdy ve jménu ochrany přírody budeme muset zamáčknout slzu nad benzínovými, či naftovými miláčky. Zároveň se musíme připravit na elektromobilní budoucnost, případně vodíkové pohony. Aktuálně však nad tím visí dvě dost zásadní ALE: s elektromobily i automobily na vodík jsou stále spojeny vysoké pořizovací náklady a tankovací infrastruktura je na tom hůř než nedostatečně.
Patrně s rokem 2035 tak v automobilismu skončí jedna velká éra, éra spalovacích motorů… po 138 letech, tedy od patentu pro člověkem řiditelný automobil se spalovacím motorem (G. Daimler). Od tohoto data už patrně nepůjde koupit žádné nové auto na benzín, či naftu. Jedinou výjimkou budou tzv. syntetická paliva. A máme tu opět jedno velmi podobné ALE viz výše: syntetická paliva zatím nejsou příliš rozšířená, protože je jejich výroba omezená, a současně jsou pro provoz stále ještě dost drahá. Neumím si za sebe představit přechod na nové technologie bez jejich cenové dostupnosti. A to musí být rychle, protože rok 2035 není tak vzdálenou budoucností.
Kdo sleduje aktuální dění v této oblasti, zaregistroval ještě další dvě data: rok 2026 a 2050. V roce 2026 by podle rozhodnutí EU mělo dojít k přezkumu a zhodnocení dosažitelnosti těchto nových pravidel. Osobně jsem k tomu dost skeptický, ale mohu se mýlit. Avšak zastánci spalovacích motorů nečekejme žádný odklon od této strategie, snad jedině časové posuny, ve které doufám. K roku 2050 upnula EU svůj cíl dosažení klimatické neutrality. Odtud velmi jednoduché počty – s předpokládanou životností automobilu zhruba 15 let došli autoři k myšlence stanovit zákaz prodeje právě k roku 2035. Možná ne zcela nezajímavý je fakt, že zatímco Evropa sáhla k definitivnímu zákazu prodeje aut se spalovacími motory, zbytek světa, tedy jeho převážná většina, se tímto směrem zatím nechystá… Tato plánována změna musí byt provedena chytře, jinak nás to poškodí v konkurenceschopnosti, a to na mezinárodní úrovni. Jsme novátorsky průkopničtí, ale zůstávají nevyřešené obavy z likvidace baterií, (ne)dostatku cenově dostupné elektrické energie. Čas ukáže a v roce 2026 proběhne již malé, ale doufám, že poctivé a ideologií nezatížené zúčtování…
Co se musí do roku 2035 zásadně posunout dopředu, a to v pozitivním slova smyslu pro spotřebitele, jsou: změna cenové (ne)dostupnosti elektromobilů a automobilů na vodíkový pohon. Dále je prosto zásadní posílení infrastruktury dobíjecích stanic, ekologické a ekonomické řešení likvidace baterií atd. Bude toho nepoměrně více, ale toto jsou za mne tři zásadní kroky. Když v roce 2022 tvořil podíl nově registrovaných aut na benzín 66,45 %, na naftu 24,72 %, v řádech drobných desetin až jednotek procent pak různé hybridní kombinace…, pak čisté elektro vykázalo 2,03 %. Možná více vypovídající jsou absolutní čísla, kdy celkový prodej nových aut činil 192 087 vozů a z toho 127 650 benzínových, 47 490 naftových… a 3892 čistě elektrických. A co vodík? Těch se prodaly celkem 3 kusy. Asi se není čemu divit – pořizovací cena takového auta se pohybuje okolo 2 mil. korun a možnosti tankování dnes napočítáte tak na prstech dvou rukou. To opravdu nikoho moc neláká. Nemluvě o povinném ručení, což je jedním z oříšků k rozlousknutí i u elektromobilů…
Do úplného vymizení spalovacích motorů je to tedy ještě běh na delší trať a bude asi zahrnovat nemálo zásadních otázek a překážek. U nás na jihu by k tomu „posílení“ sítě tankovacích míst mohl přispět nový dobíjecí hub v katastru Plané u Českých Budějovic, který by měl být hotový do konce roku 2024. Pro prvopočátek je prý počítáno se šesti nabíječkami, ale v plánu mají 14 dobíjecích míst (8 z toho s kapacitou až 350 kW), čímž se tento hub stane kapacitně největším dobíjecím místem na trase Praha-Linz. Areál zásobovaný energií z blízké vodní elektrárny by měl mj. nabízet také možnost občerstvení, mytí aut, ale i relaxační a sportovní aktivity. Bude to jistě dobrá pracovní příležitost pro dotčený region, stejně jako důležitý proturistický faktor – možnost rychlého a tranzitního dobíjení jako logická součást „servisu“ vznikající dálnice D3.
Takže za mě jsme se k tomu chystanému nástupu doby elektromobilní u nás postavili vstřícně. Je ale jistě mnoho otázek, na které odpověď dnes ještě neznáme.
Vše dobré
Jan Bartošek
(Zaujal vás tento text, máte k němu nějaké nápady nebo připomínky? Napište mi na bartosekj@psp.cz)